Mazowiecka Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa udostępnia informacje przydatne dla kandydatów ubiegających się o uprawnienia budowlane. Sprawdź wymagane terminy składania dokumentów i ich formę oraz jakie błędy najczęściej popełniają kandydaci ubiegający się o uprawnienia budowlane w tej okręgowej izbie.
Najważniejsze terminy i zalecenia formalne
Wnioski o nadawanie uprawnień budowlanych dla sesji WIOSNA 2024 przyjmowane będą od dnia 29 stycznia – do 9 lutego 2024 roku po wcześniejszej rejestracji elektronicznej kandydatów na Portalu PIIB. System rejestracyjny zostanie uruchomiony 26 stycznia 2024r. a terminy będą udostępniane sukcesywnie od tej daty. Jak informuje mazowiecka OIIB liczba osób składających wnioski kwalifikacyjne będzie ograniczona, dlatego zalecane jest to zrobić z wyprzedzeniem.
Należy uważać na poprawność podawanych danych we wnioskach
Podane przez kandydatów dane będą obecne w procesie kwalifikacyjnym, egzaminacyjnym oraz w decyzji o przyznaniu uprawnień budowlanych. Z tego powodu zalecamy dokładność przy ich wprowadzaniu. Nadane podczas rejestracji login i hasło będą używane w trakcie procesu kwalifikacyjnego do monitorowania jego postępu, uzyskiwania informacji o wynikach egzaminu i innych związanych z nim kwestii.
Wybrany termin składania wniosków
Dostępny termin i miejsce składania dokumentów kwalifikacyjnych na uprawnienia budowlane pojawi się dopiero po pełnym wypełnieniu wniosku w systemie. Raz wybranego terminu spotkania nie będzie można zmienić!
Wymagane dokumenty kwalifikacyjne
Wykaz dokumentów kwalifikacyjnych jakie należy złożyć w procesie kwalifikacyjnym:
- Wniosek o nadanie uprawnień budowlanych;
- Dowód uiszczenia pierwszej raty opłaty za postępowanie kwalifikacyjne.
- Odpis dyplomu magistra inżyniera/ inżyniera/ technika/ mistrza/ dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika – oryginał lub kopię potwierdzoną notarialnie, bądź przez organ wydający.
- Suplement do dyplomu ukończenia studiów wyższych/ wypis z przebiegu studiów potwierdzony przez kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni (oryginał lub kopia potwierdzona notarialnie, bądź przez organ wydający).
W przypadku posiadania tytułu I i II stopnia należy złożyć oba dyplomy wraz z oboma suplementami z I i II stopnia studiów.
- Życiorys zawodowy podpisany przez wnioskodawcę;
- Oświadczenie o zgodności z prawdą złożonych dokumentów.
- Formularz osobowy;
- Kopie uprawnień budowlanych osób nadzorujących praktykę zawodową potwierdzone za zgodność z oryginałem przez organ wydający uprawienia lub potwierdzone notarialnie.
Nie dotyczy tylko decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych wydanych przez Mazowiecką Okręgową Izbę Inżynierów Budownictwa.
W takim przypadku prosimy o dostarczenie dwustronnej kserokopii. Uprawniania wydane przez Mazowiecki Urząd Wojewódzki lub jego placówkę zamiejscową należy potwierdzić zgodność z oryginałem przez organ wydający uprawienia lub notarialnie)
- Kopie zaświadczeń o przynależności do właściwej Izby Inżynierów Budownictwa osób nadzorujących praktykę zawodową ( za cały okres odbywania praktyki) Wersji elektronicznych zaświadczeń nie ma potrzeby potwierdzać za zgodność z oryginałem.
- Zbiorcze zestawienie odbytej praktyki Zawodowej wraz z Oświadczeniem potwierdzającym odbycie praktyki zawodowej lub Książka praktyki zawodowej.
Prawidłowo wypełniony dokument zbiorczego zestawienia praktyki zawodowej (do oświadczenia potwierdzającego odbycie praktyki) powinien zawierać w sobie wszystkie wymagane informacje, określone w nagłówkach tabeli stanowiącej załącznik do Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie.
Najczęstsze braki w dokumentach kwalifikacyjnych
Mazowiecka Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa informuje o najczęściej występujących brakach w dokumentach kwalifikacyjnych:
- brak podania charakterystycznych parametrów technicznych lub użytkowych danego obiektu, odpowiednich dla wnioskowanej specjalności (adekwatnie do: instalacyjnych – sanitarnej, elektrycznej, telekomunikacyjnej; inżynieryjnych – drogowej, mostowej, kolejowej, hydrotechniczej; konstrukcyjno – budowlanej
- brak wskazania charakteru wykonywanych czynności w ramach odbywanej praktyki zawodowej – opis powinien zawierać informacje o czynnościach technicznych wykonywanych przez praktykanta w poszczególnych etapach budowy lub projektowania (kolumna nr 5)
Wykaz prac projektowych
Osoby ubiegające się o uprawnienia projektowe powinny wraz z dokumentami kwalifikacyjnymi dostarczyć wykaz prac projektowych zgodnie z wymaganiami §4, p.1, podpunkt 5 „Rozporządzenia w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie z dnia 29 kwietnia 2019 r.
Wykaz prac projektowych musi zawierać informacje:
- Tytuł projektu;
- Faza projektu (projekt budowlany, projekt wykonawczy);
- Data wydania projektu;
- Projektant odpowiedniej specjalności + zespół projektowy (imiona, nazwiska);
- Sprawdzający projekt – w specjalności odpowiedniej do wnioskowanych uprawnień budowlanych;
- Zamawiający (Inwestor);