Obowiązujące procedury i wymagania stawiane kandydatom ubiegającym się o członkostwo w Izbie Architektów RP. Czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosku o członkostwo, stawki wymaganych opłat oraz warunki odbioru zaświadczenia potwierdzającego wpis na listę członków IARP.
Kto może ubiegać się o członkostwo w IARP?
Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa Członkiem Izby Architektów RP może zostać każda osoba, która spełnia następujące wymagania:
- posiada uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane lub
- posiada uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej do projektowania bez ograniczeń lub uprawnienia w zakresie odpowiadającym zakresowi tej specjalności uzyskane przed dniem wejścia w życie ustawy – Prawo budowlane lub
- jest obywatelem państw członkowskich, który nabył kwalifikacje zawodowe do wykonywania działalności w budownictwie, równoznacznej wykonywaniu samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie na terytorium RP w dziedzinie architektury, odpowiadające „polskim” uprawnieniom w specjalności architektonicznej oraz posiada odpowiednią decyzję o uznaniu kwalifikacji zawodowych.
Jakie dokumenty są wymagane?
Kandydaci ubiegający się o członkostwo w IARP powinny złożyć we właściwej ze względu na miejsce swego zamieszkania okręgowej izbie architektów następujące dokumenty:
- oryginał wniosku o wpisanie na listę członków Izby Architektów
- oryginał oświadczenia dotyczącego wyrażenia zgody na umieszczenie i przetwarzanie danych osobowych zainteresowanego oraz określające zakres ich publikowania w dokumentach Izby
- oryginał lub kopia dyplomu ukończenia studiów lub odpisu dyplomu
- oryginał lub kopię decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych
W przypadku przedłożenia kopii dokumentów są one potwierdzane za zgodność z oryginałem w biurach okręgowych izb, co wiąże się z opłatą skarbową.
Ile należy czekać na rozpatrzenie wniosku oraz wpis na listę członków IARP?
O przyjęciu do IARP decyduje właściwa ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy okręgowa rada Izby Architektów. Decyzja ta podejmowana jest w formie uchwały w ciągu maksymalnie dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku o członkostwo. Wpis na listę członków następuje najpóźniej po 7 dniach od terminu uchwały okręgowej rady architektów.
Co jest wymagane aby odebrać zaświadczenie o wpisaniu na listę architektów?
Podczas odbioru zaświadczenia o wpisaniu na listę członków izby architektów należy dodatkowo przedłożyć:
- potwierdzenie uiszczenia opłaty wpisowej – około 500 zł – ustalanej jako 10 % przeciętnego wynagrodzenia w kwartale, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Więcej informacji o opłatach dodatkowych w IARP.
- Przedłożenie aktualnej polisy od odpowiedzialności cywilnej OC , w razie nie korzystania z ubezpieczenia grupowego architektów.
Ubezpieczenie OC architekta
Do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie jako projektant wymagane jest posiadanie odpowiedniego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Osoba wnioskująca o członkostwo w IARP może przystąpić do ubezpieczenia grupowego architektów, na korzystniejszych niż ubezpieczenie indywidualne warunkach. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek w swojej okręgowej izbie architektów.