Polska Izba Inżynierów Budownictwa opublikowała wymagania jakie będą obowiązywać na najbliższym egzaminie na uprawnienia budowlane w sesji JESIEŃ 2017.

Wykaz aktów prawnych

W wykazie przepisów zawarto 164 akty prawne, których znajomość będzie wymagana na egzaminie pisemnym oraz ustnym. W wykazie zawarto wymagania dla wszystkich specjalności oraz rodzajów uprawnień w zakresie PIIB. Wymagany stopień znajomości danego aktu prawnego różni się, poszczególnych uprawnień.
POBIERZ WYKAZ AKTÓW

Wykaz norm

Wykaz norm instrukcji, wytycznych i poradników, których znajomość oraz umiejętność praktycznego zastosowania będzie wymagana na egzaminach.

POBIERZ WYKAZ NORM

 

Polecamy

Zakup komplet aktów prawnych wraz z interaktywnym wykazem oraz możliwością sortowania i filtrowania wg specjalności oraz stopnia znajomości. SPRAWDŹ

7 KOMENTARZE

  1. Zastanawia mnie jak ma się konieczność znajomości aktów prawnych np. ustawy o transporcie kolejowym drogach publicznych lub stawkach opłata za zajęcia pasa drogowego dla uprawnień wykonawczych w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Rozwiązując testy pojawiają się pytania dotyczące prędkości projektowej dla dróg kołowych lub innych parametrów dotyczących projektowania tras kolejowych – co to ma do konstr.-bud ? Przecież pracując jako kierownik budowy nie spotkamy się z tymi zagadnieniami, no może sporadycznie ale wtedy jest ustawa. Przecież faktem jest że nawet jeśli ktoś nauczy się tych ustaw na egzamin to i tak prędzej czy później zapomni tego gdyż nie będzie miał okazji tego stosować w praktyce. Komisja kwalifikacyjna podkreśla że zależy im na dobrym przygotowaniu inżynierów do zawodu min. przez znajomość wielu ustaw, zatem czy inżynierowie ze starymi uprawnieniami lub technicy znają to ? Nie sądzę, przynajmniej większość nie ma z tym do czynienia. Jest wiele osób ze starymi uprawnieniami które świetnie wykonują funkcje wykonawcze i bez tego, a jeśli ktoś piastuje stanowisko związane z drogownictwem lub kolejnictwem faktycznei zna te ustawy. Wszyscy zdajemy sobie sprawę że teraz jest dużo trudniej zdobyć uprawnienia budowlane (studia inż, mgr., znalezienie pracodawcy który zechce osoby na praktykę, zapłacenie nie małych pieniędzy za egzamin), a komisja zamiast kłaść nacisk na bezpośrednie zagadnienia związane z daną specjalnością dodaje cały zestaw rozporządzeń tak aby ,,uwalić” jak najwięcej osób na egzaminie. Może skoro komisja kwalifikacyjna tak bardzo troszczy się o dobre przygotowanie inżyniera do zawodu i rzetelność wykonywanych funkcji, powinni zaaplikować dodatkowe obowiązkowe kursy doszkalające oczywiście płatne dla osób z uprawnieniami wydanymi zanim powstały izby inżynierów, tak aby ci technicy i inżynierowie nie byli wiedzą teoretyczną od nas gorsi.

  2. Rozumiem że podanych jest wiele rozporządzeń z których kandydat powinien się dobrze przygotować na egzamin i potem wykonywać zawód ale może ktoś mi wyjaśni ile wniesie dla osoby ubiegającej się o uprawnienia wykonawcze w specjalności konstrukcyjno-budowlanej znajomość ustawy o transporcie kolejowym lub o drogach publicznych. Rozwiązując testy z programu padają pytania typu prędkości projektowych poszczególnych dróg kołowych, lub innych parametrów projektowych łuku dot. tras kolejowych, odczuwam że komisja kwalifikacyjna wrzuciła tyle zagadnień w celu ,,uwalenia” dużej liczby osób i nie dopuszczeniu do zawodu. Tak naprawdę ucząc się tych wytycznych nie koniecznie związanych z odpowiednią specjalnością uprawnień i tak prędzej czy później o nich zapomnimy gdyż nie będziemy ich stosować w praktyce (chyba że jakiś kierownik będzie pracował przy drogach i kolejach, ale zakres uprawnień. konstr.-bud. i tak nie obejmuje tego zakresu). Swoją drogą czy inżynierowie posiadający uprawnienia nadawane przez urzędy wojewódzki itd. musiały znać tyle zagadnień ubiegając się o uprawnienia ? – nie, ale piastując odpowiednie jednostki zapoznały się z danym zakresem wymagań – i stosują to co im jest potrzebne. Dochodzi jeszcze sprawa techników budowlanych – nie ujmując jest wielu świetnych fachowców znających się na wykonawstwie, przez lata prowadzących budowy, ale czy każdy z nich ma tak dobrą wiedzę merytoryczną jak każda osoba obecnie otrzymująca uprawnienia ? Izba podkreśla że zależy jej na dobrym przygotowaniu osób do wykonywania zawodu, więc skoro teraz jest dużo ciężej zdobyć uprawnienia w pełnym zakresie (studia inż, lub mgr., znalezienie pracy aby można było odbyć praktykę i praktycznie podejść do zawodu – a nie każda firma chce osoby bez uprawnień, wyłożenie nie małych pieniędzy na egzaminy i ich zdanie), a starych uprawnień nie można cofnąć, to może izba w trosce o podniesienie kwalifikacji osób posiadających uprawnienia wydane nie przez okręgowe izby powinna zaaplikować im obowiązkowe kursy podnoszące zakres wiedzy merytorycznej oczywiście zakończone egzaminami na ich koszt ?

    • Nie, bardziej chodziło o to, że nie trzeba teraz rozróżniać, które akty należy znać w całości, a które ogólnie. Ujednolicenie przygotowań to moje słowo, nie cytat.

  3. Dzwoniłem do PIIB i dostałem potwierdzenie, że jest to ostateczny dokument dotyczący wykazu dokumentów. Nie będzie adnotacji jak w dotychczasowych zestawieniach odnośnie znajomości ogólnej i szczegółowej przepisów. Ma to na celu ujednolicenie przygotowań i niewprowadzanie kandydatów w błąd, bowiem w latach poprzednich kandydaci często prosili izbę o wyjaśnienie zakresu, co należy umieć w ramach znajomości ogólnej itp… Takie usłyszałem wytłumaczenie.

  4. We wcześniejszym wykazie była chociaż kolumna „Zakres wymaganej znajomości” w której albo było napisane -znajomość ogólna, szczegółowa lub też wyszczególnione działy- teraz takiego czegoś nie ma, więc chyba trzeba zakładać znajomość każdego aktu w całości…

    • Jest to faktycznie nowość i nie wiadomo do końca dlaczego zostało to usunięte. Być może PIIB opublikuje jeszcze aktualizację tego zestawienia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here