Rozporządzenie w sprawie przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie w paragrafie 2 ust. 4 daje możliwość odbywania praktyki zawodowej do uprawnień budowlanych w organach zarządzających infrastrukturą drogową lub kolejową.
Wykonywanie odpowiednich czynności we wspomnianych organach może jedynie zostać zaliczone jako praktyka na budowie. Nie ma możliwości odbycia praktyki projektowej w ten sposób.
Praktyka u zarządcy drogi publicznej
Do praktyki zawodowej w zarządzanie drogi publicznej może zostać zaliczone jedynie wykonywanie czynności na terenie budowy, obejmujące konieczność fachowej oceny zjawisk oraz samodzielnego rozwiązywania zagadnień architektonicznych, technicznych i organizacyjnych. Czynności te mogą być wykonywane w urzędach obsługujących organy administracji rządowej, jednostkach samorządu terytorialnego , które realizują zadania związane z zarządzaniem drogami publicznymi.
Osoba odbywająca taką praktykę zawodową powinna zatem mieć możliwość przebywania na budowie i wykonywania na niej czynności związanych z budową obiektów budowlanych, w celu zdobycia odpowiedniego doświadczenia zawodowego.
Ze względu na wymaganie by zakres praktyki zawodowej odpowiadał w całości zakresowi uprawnień budowlanych o jakie się ubiegamy, taka praktyka będzie odpowiednia jedynie dla uprawnień wykonawczych w specjalności drogowej bez ograniczeń lub w ograniczonym zakresie.
Praktyka w zarządzie kolei
Rozporządzenie umożliwia odbycie praktyki zawodowej u zarządcy infrastruktury kolejowej albo podmiocie odpowiedzialnym za utrzymanie infrastruktury kolejowej we właściwym stanie technicznym działającym na jego zlecenie. Praktyka powinna polegać na wykonywaniu zadań na terenie budowy lub czynności inspekcyjnych i kontrolnych. W jej skład wchodzi także konieczność fachowej oceny stanu technicznego budowli i urządzeń budowlanych oraz samodzielne rozwiązywanie problemów organizacyjnych, technicznych i architektonicznych.
Ze względu na konieczność zgodności zakresu praktyki z zakresem uprawnień budowlanych taka praktyka będzie odpowiednia jedynie dla osób, które ubiegają się o uprawnienia wykonawcze w specjalności kolejowej ( KOB i SRK ) bez ograniczeń lub w zakresie ograniczonym.
Uwaga na zakres prac
Przy odbywaniu praktyki należy szczególną uwagę zwrócić na zakres wykonywanych czynności, tak by były one ściśle związane z realizacją robót budowlanych, zagadnieniami technicznymi i organizacyjnymi, z którymi ma do czynienia kierownik budowy lub robót. Nie mogą zostać zaliczone czynności związane z:
- sprawdzaniem zgodności prac z projektem, pozwoleniem na budowę oraz kontraktem, SIWZ itp.,
- weryfikacją jakości prowadzonych robót
- odbiorami robót i urządzeń budowlanych
- weryfikacją ilości wykonanych prac i rozliczeniami budowy
, które faktycznie oznaczają nadzorowanie budowy z ramienia inwestora. Taka praktyka bardziej odpowiadałaby bowiem sprawowaniu nadzoru inwestorskiego, który nie jest akceptowany przez izby i nie zalicza się go do praktyki zawodowej.
Wydłużenie wymaganego okresu praktyki
Ustawodawca traktuje praktykę odbywaną u zarządców infrastruktury drogowej i kolejowej jako mniej wartościową w stosunku do standardowej praktyki odbywanej na terenie budowy. Z tego względu zgodnie z par. 2 ust.5 dwa lata takiej praktyki jest uznawane za jeden rok praktyki na budowie.
Tak więc dla wszystkich osób, które odbywają praktykę zawodową w ten sposób, wymagany okres praktyki zawodowej ulega dwukrotnemu wydłużeniu w stosunku do standardowych długości praktyk określonych w art.14 ust. 1 Ustawy Prawo budowlane.
Kto może nadzorować praktykę u zarządcy drogi i kolei
Zgodnie z ogólnymi zasadami praktykę zawodową powinna nadzorować osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia budowlane ( w tym przypadku w specjalności drogowej lub kolejowej ) oraz być czynnym członkiem samorządu zawodowego.
W pierwszej kolejności kierownika praktyki należy szukać wśród spełniających powyższe wymagania starszych stażem pracowników takich organów zarządzających. Nie może być to jednak dowolna osoba zatrudniona w danym organie posiadająca odpowiednie uprawnienia. Musi ona bowiem być faktycznie obecna na tej samej budowie co praktykant, tak by mieć realną możliwość nadzorowania jego praktyki zawodowej.
Często zdarza się, szczególnie w przypadku mniejszych jednostek zarządzających, iż nie ma w nich osoby z odpowiednimi uprawnieniami, które mogą nadzorować praktykę zawodową. Ewentualnie takie osoby są, ale nie wykonują czynności na tej samej budowie razem z praktykującym.
W takim wypadku taką praktykę może nadzorować kierownik budowy lub robót, który pełni funkcję techniczną na danej budowie zatrudniony np. u generalnego wykonawcy inwestycji. Nie ma bowiem obowiązku by praktykant i kierownik praktyki byli zatrudnieni w tej samej firmie bądź jednostce organizacyjnej.
Jak dokumentować praktykę w zarządzanie dróg i kolei?
Praktyka zawodowa obywana u zarządców infrastruktury drogowej i kolejowej podlega dokumentowaniu na zasadach ogólnych, tak jak w przypadku standardowej praktyki na terenie budowy. Praktykę odbywaną po wrześniu 2014 roku należy dokumentować na pomocą zbiorczego zestawienia praktyki zawodowej i oświadczenia kierownika praktyki potwierdzającego jej odbycie przez praktykanta.
Jeżeli kierownikiem praktyki jest pracownik organu pełniący inną funkcję niż, wymieniona we wzorach dokumentów należy dokonać odpowiednich skreśleń i wpisać jego stanowisko zgodnie ze stanem faktycznym.
5 odpowiedzi na “Praktyka zawodowa w zarządzie dróg i kolei”
Czy udało się skorzystać z tej ścieżki i zdobyć uprawnienia? Pracuje w laboratorium drogowym u zarządcy dróg publicznych. Uczestniczę w procesie budowlanym ok początku do końca inwestycji.
W rozporządzeniu (paragraf 2, punkt 4, podpunkt 3) mowa jest o pracy u zarządcy infrastruktury kolejowej. Skąd wiadomo że dotyczy to też zarządcy infrastruktury drogowej?
O infrastrukturze drogowej jest mowa w podpunkcie 2
Dzień dobry czy praktyki na Uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci,
instalacji i urządzeń elektroenergetycznych bez ograniczeń
ktore uprawniają do projektowania obiektu budowlanego lub kierowania robotami
budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, takim jak: sieci, instalacje
i urządzenia elektryczne i elektroenergetyczne, w tym kolejowe, trolejbusowe
i tramwajowe sieci trakcyjne, sieci trakcyjne metra, wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi zasilania, w tym kolejowej, trolejbusowej i tramwajowej sieci
trakcyjnej, sieci trakcyjne metra oraz elektrycznego ogrzewania rozjazdów również mogą odbywać się u zarządcy infrastruktury kolejowej?
To już niestety kwestia interpretacji komisji kwalifikacyjnej. Przypominam, iż istnieją uprawnienia SRK które w tym zakresie są bardziej odpowiednie.