Jesienna sesja egzaminacyjna na uprawnienia budowlane, organizowana przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa, rozpoczęła się 22 listopada 2024 roku egzaminem pisemnym. Przeprowadzono go w dwóch turach: pierwsza, o godzinie 10:00, objęła kandydatów ubiegających się o uprawnienia w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, natomiast druga, o godzinie 13:00, obejmowała osoby zdające egzaminy w pozostałych specjalnościach.
Do testu pisemnego w XLIV sesji egzaminacyjnej przystąpiło łącznie 2664 kandydatów, podczas gdy do egzaminu ustnego zgłosiło się aż 3051 osób. Różnica w liczbie osób wynika m.in. z tego, że część kandydatów przystępuje ponownie tylko do egzaminu ustnego.
Wysoka zdawalność pisemnych egzaminów
Zdawalność egzaminów pisemnych była wysoka i wyniosła średnio 93,84%. To dowód na bardzo dobre przygotowanie merytoryczne kandydatów oraz efektywność procesu edukacyjnego poprzedzającego egzamin.
Niższa zdawalność części ustnej
Zdawalność egzaminów ustnych była nieco niższa, na poziomie 75,48%. Egzamin ustny, będący bezpośrednią rozmową z komisją egzaminacyjną, wymaga nie tylko wiedzy teoretycznej, ale również praktycznych umiejętności zastosowania przepisów prawa oraz norm branżowych.
Ogólne wyniki i liczba nadanych uprawnień
Łączna zdawalność obu części egzaminu w okręgowych izbach inżynierów budownictwa wyniosła 84,04%. W efekcie, w tej sesji aż 2303 osoby uzyskały uprawnienia budowlane. Największą popularnością cieszyła się specjalność konstrukcyjno-budowlana – uprawnienia w tej kategorii otrzymało 971 osób. Najmniej decyzji o nadaniu uprawnień wydano w specjalnościach: inżynieryjnej hydrotechnicznej (39 osób) oraz inżynieryjnej kolejowej w zakresie sterowania ruchem kolejowym (27 osób). Co istotne, w tej sesji, podobnie jak w poprzedniej, nikt nie przystąpił do egzaminu na specjalność inżynieryjną wyburzeniową.
Liczba nadanych uprawnień budowlanych w poszczególnych specjalnościach w sesji Jesień 2024 w Polskiej Izbie Inżynierów Budownictwa:
• K-B (Konstrukcyjno-budowlana): 971
• Ins. S. (Inżynieryjna sanitarna): 459
• Ins. E. (Inżynieryjna elektryczna): 329
• Inż. D. (Inżynieryjna drogowa): 270
• Inż. M. (Inżynieryjna mostowa): 89
• Ins. T. (Inżynieryjna telekomunikacyjna): 63
• Inż. KOB. (Inżynieryjna kolejowa obiekty budowlane): 56
• Inż. H. (Inżynieryjna hydrotechniczna): 39
• Inż. SRK (Inżynieryjna kolejowa sterowanie ruchem kolejowym): 27
• Inż. W. (Inżynieryjna wyburzeniowa): 0 (brak zdających)
Rozkład regionalny nadanych uprawnień budowlanych
Pod względem regionalnym najwięcej decyzji o nadaniu uprawnień wydano w Mazowieckiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa – aż 355. Na kolejnych miejscach znalazły się: Śląska OIIB (241), Lubelska OIIB (188), Wielkopolska OIIB (183), Małopolska OIIB (175) oraz Dolnośląska OIIB (173).
Liczba nadanych uprawnień budowlanych w poszczególnych okręgowych izbach inżynierów budownictwa (OIIB) w sesji Jesień 2024:
• DOS (Dolnośląska OIIB): 173
• KUP (Kujawsko-Pomorska OIIB): 93
• LUB (Lubelska OIIB): 188
• LBS (Lubuska OIIB): 59
• ŁOD (Łódzka OIIB): 104
• MAP (Małopolska OIIB): 175
• MAZ (Mazowiecka OIIB): 355
• OPL (Opolska OIIB): 94
• PDK (Podkarpacka OIIB): 105
• PDL (Podlaska OIIB): 111
• POM (Pomorska OIIB): 140
• SLK (Śląska OIIB): 241
• SWK (Świętokrzyska OIIB): 79
• WAM (Warmińsko-Mazurska OIIB): 88
• WKP (Wielkopolska OIIB): 183
• ZAP (Zachodniopomorska OIIB): 115
Podsumowując, jesienna sesja egzaminacyjna w PIIB zakończyła się pozytywnym bilansem, pokazując stabilną sytuację w zakresie zdobywania kwalifikacji zawodowych w branży budowlanej oraz wysoki poziom przygotowania kandydatów.
2 odpowiedzi na “Zdawalność i statystyki egzaminów na uprawnienia budowlane – Jesień 2024 w PIIB”
Brak chętnych na inżynierię wyburzeniową? To już kolejna sesja, w której nikt nie przystąpił do egzaminu w tej specjalności. Czy to oznacza, że w Polsce nie ma zapotrzebowania na specjalistów od wyburzeń, czy może wymagania w tej dziedzinie są zbyt wysokie? Może PIIB powinien podjąć działania, by zachęcić kandydatów do tej ścieżki kariery?
Patrząc na liczby, widać ogromną różnicę między specjalnością konstrukcyjno-budowlaną (971 osób) a np. inżynierią hydrotechniczną (39 osób) czy sterowaniem ruchem kolejowym (27 osób). Czy to kwestia mniejszego zapotrzebowania na rynku pracy, czy może trudności w zdobyciu doświadczenia w tych dziedzinach?